De bästa örterna och kryddorna för hjärnan


Att örter och kryddor besitter egenskaper som kan förbättra vår hälsa är känt sedan länge. Men inte alla vet att vissa av dem även har en positiv inverkan på vår hjärna. Kryddor och örter har större funktion än att bara smakar gott. De kan också öka kroppens blodcirkulation, skydda oss mot sjukdomar och bidra till funktioner som ett bättre minne. I den här artikeln tar vi upp några av de örter och kryddor som hjälper till att boosta vår hälsa och hjärnfunktion.

Kanel – en mångsidig krydda med goda egenskaper

Kanel är en väldoftande krydda som verkar antiinflammatoriskt och innehåller många hälsofrämjande ämnen som järn och antioxidanter. Detta skyddar inte bara mot alzheimers, det är också bra mot humörsvängningar och huvudvärk. Kanelen tillverkas från barkträd som växer i Sri lanka men även om kryddan smakar gott ska man passa sig från att överdosera mängden. Kanelkryddan som man vanligtvis köper mald heter kassaikanel och innehåller en hel del kumarin, som kan påverka levern negativt. Vill man undvika kumarin kan man istället köpa äkta kanel som egentligen heter ceylonkanel. Det är lite dyrare och skiljer sig i smaken mot den kanel man oftast hittar i mataffären, men innehåller en lägre nivå av ämnet kumarin. Det rekommenderade intaget av kanel ligger enligt livsmedelsverket på en och en halv tesked per dag. Kanel används ofta i indisk matlagning men är också gott som smaksättning på gröt.

Gurkmeja bidrar till en bättre hjärnfunktion

Gurkmeja är ytterligare en krydda som skyddar hjärnan mot Alzheimers eftersom den består av ett ämne som kallas antioxidantkurcumin. Detta ämne hjälper kroppen eftersom det är antiinflammatoriskt och sägs minska sjukdomens utveckling. Det finns också forskning som påvisar att gurkmejan kan vara behjälpligt vid besvär som reumatism. Den färgstarka kryddan har sitt ursprung i Asien och ämnet curcumin är det som ger kryddan sin karaktäristiska färg. Vanligast är att man använder den i pulverform som man köper i mataffären men den kan också användas i färsk form. Gurkmeja är en vanlig ingrediens i curry och kan med fördel kokas tillsammans med ris för att ge det en vacker, gul färg. Idag är kryddan också en frekvent ingrediens i juice.

Salvians läkande krafter

Salvia är en ört som har många användningsområden. Den kommer från medelhavet och har länge ansetts kunna bota och hela olika åkommor. Idag påvisar studier att salvia hjälper till att försvara hjärnans nervceller mot skada och sägs också ha positiva effekter på minnet. Salvian är god att krydda kött med eller rent av drickas i te, och kan med fördel användas tillsammans med andra örter eller kryddor.

Salvians läkande krafter

Även om salvian har många bra egenskaper ska man inte överdosera örten eftersom den innehåller tujon. Detta ämne kan påverka nervsystemet negativt vilket kan orsaka skada långsiktigt. Därför bör man inte heller dricka te som har tillverkats av salvia för ofta. Måttlig användning är att föredra. Den som vill veta mer om vilka andra kryddor och livsmedel som är bra för vår hjärna kan hitta mer information här.